Digital handel
XL-BYG ønsker at tiltrække og fastholde kunder i målgruppen 18-25 år. Udfordringen med målgruppen er, at de ikke kender ret meget til byggebranchen. De skal finde ud af, hvilke byggecentre der findes, og her ønsker XL-BYG, at være det første de tænker på.
På denne side bliver du præsenteret for den konkrete problemformulering, som handler om at tiltrække målgruppen til XL-BYG via de sociale medier. Du kan også se en række eksempler på, hvad andre virksomheder har gjort, som du kan bruge som inspiration til at løse problemstillingen.
Hvilke sociale medier skal du vælge?
I denne film kan du høre Bjarke Bekhøj, fra virksomheden Become, komme med tips til, hvad du skal overveje, når du skal igang med at markedsføre på sociale medier. Filmen er produceret af Videncenter for digital handel. Du kan finde mere inspiration i artiklen og podcasten herunder.
SoMe markedsføring i BR
I denne film kan du se Katrine Marie Klitgaard, fra Salling Group, fortælle om en succesfuld SoMe kampagne, som man har kørt for BR. Du kan bl.a. høre om deres overvejelser omkring målgrupper og valg af kanaler.
Brug af influencers
I filmen her kan du høre Trine Hansen, fra virksomheden Party In A Box, fortælle om, hvordan de har brugt influencers til deres SoMe markedsføring. Du kan høre hende fortælle om, hvilke overvejelser hun gør sig om brugen af influencers, og hvad man skal være opmærksom på.
Facebook livesalg
Frøken Kindrød er en tøjbutik i Haderslev. Under corona måtte de, som så mange andre butikker, finde nye måder at sælge deres varer. Et af de nye tiltag blev livesalg på Facebook. Her kan du høre Pia Schultz Heelsberg fortælle om, hvad det har givet for butikken og hendes kunder.
Du kan læse mere om casen her: Frøken Kindrød
Fredag: Den store finale
Så er det blevet tid til den store konkurrence. I skal nu præsentere jeres arbejde for dommere fra det lokale erhvervsliv. Jeres arbejde skal præsenteres så godt som muligt og dommerne vil bedømme jer ud fra nogle faste kriterier.
Kommer du i finalen, så skal du dyste mod elever fra 5 andre skoler, foran et dommerpanel bestående af eksperter inden for digital handel, kunstig intelligens og virtual reality.
Værktøjskassen
For at udarbejde en løsning på problemformuleringen, så får du brug for at lave en række analyser – det man kan kalde “fagets værktøjer”. Du finder vejledninger og links til dem her.
Målgruppeanalyse: Målgruppeanalyse – vejledning
SWOT-analyse: Vejledning til SWOT-analyse
Den digitale kunderejse: https://www.ecomtrainer.dk/kunderejsen
Idégenerering: Idégenerering
Idégenerering med Padlet: Vejledning til Padlet
Vejledning til at bruge Canva: Sådan bruger du Canva
Link til Canva: canva.com
Vejledning til budgetopgaven: Vejledning til budgetopgaven
Hvad er STEM-kompetencer: STEM-kompetencer